Review: Unlimited Power – Tony Robbins

Hoe kun je het meeste uit je leven halen? Dat is de centrale vraag in Unlimited Power en als antwoord op die vraag volgt een verzameling technieken, opvattingen en ideeën die de lezer moeten helpen. In het eerste deel van het boek wordt de lezer zich bewust gemaakt van wat het is dat hij wil – én van wat het is dat hij kan willen. Vervolgens worden de technieken aangereikt. In het tweede deel van het boek worden communicatietechnieken gesproken, onder het ijzersterke motto ‘de kwaliteit van je leven is de kwaliteit van je communicatie’. Unlimited Power is een doe boek en een theorie boek. En een boek waardoor je zin krijgt om je leven te verrijken. En dat is erg bijzonder.

Cover Unlimited Power

Schrijfstijl
Anthony Robbins is een spreker en een inspirator. En dat merk je in zijn schrijfstijl. De tekst is soms verhalend en zou wellicht sterker zijn indien ze gesproken was. Tegelijk straalt het hele boek een enthousiasme uit dat de lezer mee trekt en aanmoedigt zelf actie te ondernemen. Het enthousiasme ten aanzien van de aangereikte technieken gaat soms erg ver, maar dat is precies wat je wilt lezen. Als de schrijver niet overtuigd is van zijn ideeën, hoe kan de lezer er dan overtuigd van raken? Kortom, de schrijfstijl ondersteunt het boek in wat het wil doen: mensen activeren om het beste uit hun leven te halen.

Inhoud
Robbins is een soort kanon van inspirerende ideeën en de lezer wordt tussen de inspiratiesalvo’s weinig rust gegund. Soms gaat Robbins wat ver, met bijvoorbeeld een dieetadvies dat voort lijkt te komen uit puur enthousiasme en wat mij betreft niet helemaal in het boek past. Met de benaming inspiratie doe ik de inhoud echter te kort. Het grootste deel van het boek bestaat uit NLP technieken die de lezer kunnen helpen zijn leven te verrijken. Overigens schuwt Robbins niet om persoonlijke verhalen te vertellen, iets dat zeker bijdraagt aan de beleving van het boek. Het boek krijgt iets prettigs en rustgevends. En dat komt de inhoud zeer ten goede.

NLP? Neuro linguïstisch programmeren.
NLP gaat uit van een bepaalde mate van programmeerbaarheid in de mens. Veel gedrag is aangeleerd of aangewend en met de juiste technieken kan het gedrag worden veranderd. Unlimited Power is een van de bekendste NLP boeken en wordt vaak aan NLP beginners aangeraden. Wil je meer weten over NLP, lees dan even de wiki.

Technieken
Unlimited power beschrijft een zeer uitgebreide set technieken, die steeds geavanceerder worden. Robbins idee is duidelijk dat je tijdens het lezen begint met oefenen, zodat je de geavanceerdere technieken pas bestudeert als je al enige ervaring hebt met de eerder beschreven technieken. Persoonlijk vind ik het prettiger eerst een totaalbeeld te hebben voor ik begin met oefenen, dus heb ik met een schuldig geweten eerst het boek uitgelezen. Recent ben ik begonnen om de basistechnieken beter te bestuderen en onder de knie te krijgen – en dat is een zeer leerzame activiteit. Om voorgaande wat tastbaarder te maken noem ik hieronder vier technieken. Er zijn nog talloze meer beschreven technieken, maar deze spraken mij het sterk aan en zijn ook erg tastbaar.

Mindset
Robbins gebruikt niet het woord mindset, maar beschrijft wel hoe belangrijk het is om te veranderen wat je wilt veranderen vanuit de volgende gedachte. Je moet niet denken dat iets mislukt of dat je faalt. In plaats daarvan moet je je realiseren dat het gedrag dat je vertoont resultaten oplevert. Zijn die resultaten niet de resultaten die je wilt bereiken? Verander dan je gedrag. Door het loslaten van negatieve benaderingen als ‘wéér mislukt’, kun je je concentreren op het veranderen van je gedrag.

Spiegelen
Robbins moedigt je aan om voorbeelden te zoeken: mensen die je bewondert, of die goed zijn in waar jij ook goed in wilt zijn. Bestudeer hun gedrag: wat doen ze? Wat doen ze anders dan jij? Oefen en probeer ook dit gedrag te vertonen.

Bewust zijn van je state
“State of mind” is een term die vaak gebezigd wordt. Je doel is om een ‘resourceful state’ te bereiken, een staat waarin je veel kunt doen. Veel van de technieken in Unlimited Power beschrijven hoe je je bewust kunt worden van je state – en hoe je deze kunt veranderen. Robbins gaat zeer ver in zijn opvattingen over state of mind, zo kun je deze altijd beïnvloeden (als je weet hoe). Depressief zijn is een keuze – en het kost zelfs meer energie dan niet depressief zijn, aldus Robbins. Dus waarom zou je depressief zijn? Verander je state. Hoe? Er worden veel technieken aangereikt, maar de volgende sprak mij het meestaan.

Veranderen van je fysiologie
De meest basic manier om je state te veranderen, is het veranderen van je houding. Zit je te balen? Dan zit je misschien met je hoofd in je handen, je ademt op de top van je longen. Misschien eet je veel suiker. Dat kun je allemaal veranderen. Ga eens rechtop zitten, adem diep in en uit, eet een gezonde snack. Als je dat doet, is het ineens veel moeilijker om depressief te zijn.
Deze techniek kun je altijd en overal gebruiken. Bij frustratie op je werk, thuis als je ergens doorheen moet bijten. Echt altijd.

Afsluitend
Voor ik zeer positief afsluit, nog een enkele kanttekening. Namelijk de vraag in hoeverre je jezelf wilt veranderen. Robbins gaat hier in mijn ogen nogal makkelijk overheen (‘wie je bent staat niet gelijk aan je gedrag’) en na het bestuderen van alle technieken vraag ik me af in hoeverre jezelf kunt zijn én de beschreven technieken uit kunt uitoefenen. Het idee van een zelfontwikkelingsboek is dat je jezelf ontwikkelt – toch komen deze technieken erg dichtbij ‘wie je bent’ en dat voelt vreemd. In ieder geval voor mij. Het weerhoudt me er niet van om te oefenen, maar het idee van ‘jezelf veranderen’ houdt een vreemde smaak. Iets dat ik overigens vaker heb gehoord over NLP technieken. Uiteindelijk lijkt het me goed om kritisch te blijven denken.

Voorgaande kritiek laat niet verlet dat ik in de weken sinds ik het boek heb gelezen, tegen enkele mensen heb gezegd: als je 25 Euro over hebt, besteed het dan aan dit boek. Veel beter kun je je geld niet besteden. Hiermee laat ik hopelijk zien hoe waardevol het boek voor mij is geweest. Er zijn maar weinig zelf-ontwikkel boeken die tegelijk in staat zijn je een drive te geven om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Dit boek slaagt daar zeker in: het mengt theorie en praktijk, voorbeelden en ideeën. En het resultaat is een boek waarmee je aan de slag kunt, je hebt alleen jezelf nodig.