Twee strategieën om op twitter te connecten

We gebruiken twitter voor talloze zaken: om traffic te krijgen naar onze projecten, maar vooral ook om mensen te leren kennen.

Dit laatste kunnen we globaal op twee manieren doen: door te zenden en mensen te laten zien waar we mee bezig zijn, zodat geïnteresseerde mensen contact met ons op kunnen nemen. En door te luisteren, te kijken naar waar andere mensen mee bezig zijn. En dan de connectie te maken door interesse te tonen in hun project.

Het zenden van informatie is verreweg de makkelijkste optie. Het kost relatief weinig tijd, omdat we alleen ons idee hoeven verkondigen (hoewel dit, als je het goed wilt doen, ook veel tijd en oefening kost). Deze manier wordt dan ook het meest gebruikt. Zo krijgen we traffic naar onze artikelen en worden we benaderd door mensen die ons interessant vinden. Aangenomen dat ons project, artikel of idee grappig of interessant genoeg is.

Twee strategieën om te connecten op twitter

Juist omdat het zenden van informatie zo makkelijk is, is twitter als kanaal om te connecten minder succesvol dan het kan zijn. Sterker nog, omdat het zo een sterk zend-kanaal is, is het zelfs als zend-kanaal minder succesvol. Hoe komt dit? Doordat mensen voornamelijk zenden. En, zo durf ik te schatten, een flink aantal mensen alleen maar zenden. Als er niemand is die luistert, dan kun je followers hebben wat je wilt: het zal niet leiden tot traffic en ook niet tot nieuwe connecties.

Daarom ben ik een sterke voorstander van de tweede manier om met mensen te connecten: door goed te luisteren naar wat andere mensen te zeggen hebben, probeer ik connecties te maken. En nog beter is het om een mix te hebben: om te zenden over de onderwerpen waar je écht achter staat en waarvan je denkt dat ze interessant zijn voor anderen. En om tegelijk te luisteren. Eenvoudigweg je tijdlijn door te scrollen, al is het maar één keer per dag – en te reageren op alles van je interesse. Minimaal één keer per dag.

Als je ook aan het reageren bent, zul je zien dat mensen ook vaker op jou reageren. Ze kennen je, je bent een persoon voor ze geworden – niet alleen een plaatje met berichten ernaast. Daar ligt de grootste waarde van twitter. En die kunnen we alleen bereiken door ons er samen voor in te zetten.

 

Plaatje dankzij Matt Hamm op Flickr.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.