Het model van Ulrich, lezen, lezen, lezen..

Toen ik Personeel&Arbeid studeerde was Ulrich een van de grote namen. De vier rollen moest je kennen en begrijpen, ookal zat Ulrich zelf niet in het lespakket (waarom eigenlijk niet?). Uiteindelijk ben ik geen HRM’er geworden, maar nog steeds is het de moeite waard om het model van Ulrich te begrijpen. Het zegt heel veel over hoe je HR afdelingen moet organiseren en hoe je, bijvoorbeeld, talent helpt ontwikkelen in een organisatie. Namelijk door employee champions en talentmanagers.

Een paar weken terug schreef ik een samenvatting van het Ulrich model. Of eigenlijk van Human Resource Champions. En toen kwam ik er door een reactie achter dat Dave Ulrich zelf alweer een stap verder is, met nu zes rollen voor HR. En dat ik nog twee van zijn boeken moet lezen: HR Competencies en The HR value proposition. Nu wil ik me voorlopig meer focussen op statistiek en marketing – dat is nu eenmaal mijn werk – maar die boeken staan zeker op mijn lijstje.

En dat brengt me in een soort dubbele positie. Enerzijds wil ik al die boeken lezen, anderszijds raak ik er steeds meer van overtuigd dat je er met lezen niet komt. Je moet ervaring opdoen en met mensen praten over je vakgebied. En in het geval van Ulrich en HR moet je vooral in je organisatie praten met mensen: hoe zien zij het voor zich? Hoe kan HR de lijnmanager nog beter ondersteunen? Wat ziet de directie als de kernkwaliteiten van de organisatie en hoe ondersteunt HR die? Daar heb je geen boeken voor nodig, alleen een goed gesprek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *